Informace pro knihovníky a zřizovatele
Právní normy, standardy, pravidla, doporučení
Jak se připravit, když mají přijít děti na prohlídku knihovny
Návštěvu školy a školky v knihovně doporučujeme, je výhodné, aby děti co nejdříve věděly, že
knihovny existují, děti je mohou navštěvovat a využívat jejich služeb. Je vhodné začít co nejdříve,
pokud si děti navyknou trávit čas zdánlivě atraktivnějším způsobem, knihovna je už příliš neosloví.
Máte-li v obci mateřskou školku, školu, je dobré udržovat kontakty s pedagogy a nabízet jim v rámci
vyučování návštěvu knihovny. Pokud se zdráhají Vaši nabídku využít učitelé, zkuste se obrátit
na školní družinu.
Mateřská škola
- s dětmi probereme rozdíly mezi knihkupectvím = obchod s knihami
- knihovnou = nábytek na ukládání knih
- knihovnou = instituce, zabývající se půjčováním knih
- vysvětlíme pravidla fungování knihovny:
- chodit mohou do knihovny i děti, ale přihlašují je rodiče
- půjčené knihy je třeba vracet před uplynutím výpůjční lhůty
- je třeba dobře zacházet s půjčenými knihami a časopisy = nečmárat, nevytrhávat, mít čisté ruce, nepůjčovat knihy na hraní psovi….
Doporučujeme mít vystavené nebo vyčleněné pěkné knihy, které knihovna má, určené pro tento věk, nechat děti si knihy prohlížet.
Není vhodné vést exkurzi formou přednášky, ale zapojit děti do debaty, vyptávat se, kdo má doma knížky, komu rodiče čtou,
jestli už někdo nechodí do knihovny…. Můžeme si připravit ukázku z některé knihy. Pokud nedůvěřujeme svému přednesu, požádáme
o přečtení paní učitelku. Dobrý dojem udělá, pokud máte pro děti připravené dárečky – stačí třeba záložky do knihy, propagační
legitimace a podobně. Konzultujte s OMO, co z uvedeného je momentálně k dispozici.
První stupeň základní školy
- Můžeme si s dětmi popovídat o vývoji písma a knih:
- Obrázkové písmo, klínové písmo, abeceda
- Psaní do hliněných destiček, tesání do kamene, psaní na papyrus, na pergamen, později na papír, vynález knihtisku, digitální knihy
- Protože ne všechny děti byly v knihovně už s mateřskou školkou, je dobré znovu probrat rozdíly mezi knihkupectvím = obchod s knihami
- knihovnou = nábytek na ukládání knih
- knihovnou = instituce, zabývající se půjčováním knih
- vysvětlíme pravidla fungování knihovny:
- chodit mohou do knihovny i děti, ale přihlašují je rodiče
- půjčené knihy je třeba vracet před uplynutím výpůjční lhůty
- je třeba dobře zacházet s půjčenými knihami a časopisy = nečmárat, nevytrhávat, mít čisté ruce, nepůjčovat knihy na hraní psovi…
Opět je vhodné mít v knihovně připravené pro děti pěkné knihy. Připravíme si
na předčítání vhodnou ukázku, do četby můžeme zapojit i děti. (předčítající by měl
vybírat učitel, abychom nevybrali dítě, které s četbou hodně zápasí) Dětem, které
do knihovny nechodí, nabídneme přihlášku. Drobný dárek, připomínající knihovnu,
určitě potěší a může nalákat k aktivnímu využívání knihovny.
Druhý stupeň základní školy
- Seznámíme děti s výpůjčním řádem, s uspořádáním knih v knihovně – dělení
na dětskou a dospělou literaturu, beletrii a naučnou
- Předvedeme katalog a ukážeme, jak v něm hledat, zdůrazníme, že je přístupný
na internetu
- Vysvětlíme, že je možnost obstarat pro čtenáře i knihy, které knihovna
nevlastní – formou výpůjčky z výměnného souboru, nebo z jiných knihoven
- Můžeme ukázat, že texty některých knih jsou volně dostupné na internetu,
u některých jsou na to odkazy i v katalogu
- Vysvětlíme, že v knihovně je čtenářům k dispozici počítač s přístupem
na internet, seznámíme je s pravidly používání internetu (na svých stránkách
máte odkaz internet, kde jsou popsány zásady bezpečného internetu)
- Dětem, které do knihovny nechodí, nabídneme přihlášku